Pojkdrömmen

En episod i en människas liv, som kunde ha blivit helt annorlunda.

Det här gruppfotot togs någon gång under senare delen av 1966. Här, när fotot togs, var mitt mål fortfarande en militär bana inom flygvapnet. Jag är längst ned till vänster.

Under rekryten, alltså de tre första månaderna på F10 hade vi ett flertal utbildare. Bland annat denna trevliga flygare Stig Holmström. Han var fänrik och "kompanichef" på vårt kompani. Han har varit testflygare vid utvecklingen av flygplanet Gripen.


Bild från Corren

I december 1966 var jag uppe i Stockholm och testades för att bli flygförare. Allt var bra fram till jag sammanträffandet med psykologen. Efter långt samtal berättade han att jag var välkommen tillbaka om tre år. Då fungerade det så. Jag var troligen inte mogen då.

Om jag hade varit mer tålmodig och väntat ut de tre åren till nästa uttagning, kanske jag hade fått leva min pojkdröm. Att sitta i en sådan här kupé och titta på jordens rundning.


Bild från Hallandsposten

Nu blir ju inte livet alltid som man väntar sig. Så även i mitt fall. Hur som helst så kom det annat mellan, så något ytterligare besök i Stockholm blev det inte. Jag gifte mig och vi fick barn samtidigt som jag fick ett intressant arbete.

För något år sedan var jag tillbaka på F10 och flög Draken-simulator. Kanske försökte jag leva min pojkdröm igen. Kanske var det inte samma sak som att flyga på riktigt. Vännen Kurt Fido Johansson sade vid tillfälle att flygning sitter i "röva" på äkta öskötska.

Troligen blir det fler simulatorflygningar när tillfälle ges och "Bille" är ledig. Han har varit fältflygare, men gått över till att flyga numera de stora flygplanen. "Bille" var då en duktig flygpedagog.

Tag chansen när den ges.

23 juni 2026